13 oktober 2021

Coming Out

Coming Out

4 – Op mijn vierde heeft onze huishoudster mijn ouders al getipt welke richting ik op zou gaan.

8 – Een herinnering van het schoolzwemmen. Spontane erectie in de jongenskleedzaal en dat vond de rest heel erg leuk, inclusief de meester. Zelf snapte ik totaal niet wat mij overkwam. Pas ’s avonds thuis begreep ik waarom. Het kwam ongelogen door een jongen uit de klas, die ik toen mooi vond en zich direct voor mijn neus omkleedde. Sindsdien ben ik bij het schoolzwemmen altijd een gewoon kleedhokje ingedoken en heb ik bij gymnastiek of schoolsport altijd een veilige plek in het kleedhok – met een muur achter mij – gezocht.

10 – Een buurjongen – een jaar jonger dan ik – wilde wel eens weten hoe dat ding er bij uitzag. Onnodig om te vertellen, dat ik het veel lekkerder dan hij vond? Helaas verstoord door zijn oudere zus.

12 – Eerste dag op de middelbare school, net twaalf geworden en tot de ontdekking komen, dat de rest van de klas elkaar grotendeels al kent van de basisschool. Maar wie was er nog meer echt nieuw op school? De zoon van een oogarts, die vlak bij ons in de buurt woonde. Toen ik VS voor het eerst aankeek, wist ik gewoon, dat we iets gemeenschappelijks hadden zonder het goed te kunnen benoemen. In elk geval was ik blijkbaar rustig of aantrekkelijk genoeg om naast te gaan zitten en dat is zo gebleven totdat we elk een andere richting opgingen aan het einde van de middelbare schooltijd.

13 – Op de fiets naar school gaan heeft risico’s. Je kunt zomaar vreemde mannen tegenkomen! Sommige hebben zelfs hun joggingbroek op de enkels! Wat er precies gebeurd is, heb ik verdrongen of ben ik vergeten. Vreselijk erg was het in elk geval niet, maar het maakte wel voldoende indruk om in het vervolg de bus en trein te nemen naar en van school. Of via een totaal onlogische route te fietsen.

14 – Een dinsdagavond, rond elf uur ’s avonds. Mijn vader en ik zaten alleen op de bank. Ik vond het tijd voor wat omgekeerde voorlichting.
‘Zou jij niet meer van die homograppen willen maken onder het eten?’
‘Waarom?’
‘Ik vind het niet leuk. Ik denk, dat ik later niet met een schoondochter kom aanzetten, eerder met een schoonzoon voor jou.’
‘Oh. Weet je dat zeker?’
‘Ja, anders zou ik het je niet vragen. Ik ben minimaal bi en maximaal homo.’
‘Daar kan ik je niet bij helpen.’
Dat hoeft ook niet, dank je.’
‘Maar echt nieuws is het ook niet. Je was zeven, toen je wilde weten waarom jongens alleen op meisjes mochten zijn.’
‘Kan ik mij niets van herinneren.’
‘Je moeder en ik wel.’
‘Oh. nou ja, ik wil gewoon dat je het weet en maak je nu geen zorgen want ik lees de vakbladen ook en een relatie is momenteel onmogelijk, zolang …’
Tot zover de essentie van een goed gesprek met een glas wijn. De grappen verdwenen wel en mijn vader begon ook in te grijpen als iemand anders foute opmerkingen over homo’s of lesbiënnes maakte. Dat was zijn manier om te laten weten, dat hij om mij gaf.

15 – Tijdens de een of andere les zat VS gewoontegetrouw naast mij. Direct voor ons zaten twee jongens. Dennis had fantastisch witblond haar. Theo was gezegend met een stel billen, die gezien mochten worden, al kocht zijn moeder overduidelijk zijn ondergoed. Degelijk en goedkoop. Hoe dan ook, ik zat wat voor mij uit te staren en was blijkbaar iets teveel alleen fysiek aanwezig, want daar kwam de onvermijdelijke vraag…
Dennis: ‘Ben je homo?’
‘Eh … ik was eigenlijk aan het dagdromen. Hoezo?’
‘Je staart naar zijn billen.’
Om het nog duidelijker te maken wees Dennis nadrukkelijk naar Theo’s koninklijke achterwerk. Naast mij ging VS dwars in zijn stoel zitten met een houding, die aangaf, dat hij er nu even niet bij wilde horen. Niet dat ik het erg vond, ik was gebekt genoeg om dit alleen aan te kunnen.
‘Wat wil je? Hij zit recht voor mij!’
Blik opzij, een licht blozende VS. Blik naar voren, een verkrampte Theo. Blik schuin naar links, een grijnzende Dennis.
‘Je geeft geen antwoord op de vraag.’
‘Ik vind het ook helemaal niet interessant.’
‘Hè?’
Ik haalde mijn schouders op.
‘Maar vind je het niet vies dan?’
‘Wat is waar vies aan?’
‘Nou … wat homo’s doen.’
‘Geen idee. Heb jij ervaring?’
‘Nee, gelukkig niet. Jij dan?’
‘Hm.’
‘Ben jij nou homo?’
Dilemma. Op een school rondlopen met veertienhonderd leerlingen is één. Op dezelfde school bekend staan als de jongen, die de kantine regelt, is twee. Bijna alle veertienhonderd bij naam kennen is drie. Snel nagedacht, snel conclusie getrokken. Niets te verliezen, niets te winnen. Bovendien was ik één van de vier in de klas met een abonnement op de schoolpsychologe. Iets waar nooit over werd gesproken, maar wat iedereen wel wist.
‘Geen idee. Ik ben daar niet zo mee bezig.’
‘Ben jij hetero?’
Dennis kon net zo goed discussiëren als ik.
‘Geen idee. Ik ben daar niet zo mee bezig.’
‘Ben jij bi?’
‘Misschien.’
Ik begon er steeds meer lol in te krijgen. Ondertussen werd het in de klas wat stiller. Eigenlijk was iedereen met een groepsopdracht bezig, die VS en ik allang af hadden.
‘Ja, wat is het nou?’, begon Theo eindelijk mee te praten.
‘Jongens, ik weet het niet … en het interesseert mij geen reet of iemand nou homo of hetero of lesbisch is … zolang je lol hebt met elkaar, is het toch goed?’
Daar moest even op worden gekauwd.’
Ja, maar je weet toch wel of je op jongens of op meisjes valt?’
‘Nee. Hoe moet ik dat weten? Ik vind MS er goed uit zien en jij ziet er ook goed uit.’
MS was een ontzettend leuk, lief en fijn meisje met Spaanse ouders en vooral een hart van goud.
‘Eh … nou. kijken , zoenen, voelen, je doet toch wel eens wat?’
Mijn reputatie was blijkbaar kleiner dan de realiteit. Ik knikte alleen.
‘Natuurlijk doe ik weleens wat, maar alleen in de vakanties.’
Dat was waar. Ik had net een zalige vakantie achter de rug.
‘Wat doe je dan?’
‘Waar we zin in hebben. Kijken, zoenen, voelen, strelen en nog veel meer. Maar hoe zit het met jullie? Hebben jullie …’
Twee hoofden schudden van niet. Aha, daar ging het om.
‘Jij dan?’
‘Ja.’
Ik haalde mijn schouders op. Zo spannend is het toch niet voor een jongen van vijftien om wat te experimenten?’
Wanneer? Met wie?’
‘Wat gaat jou dat aan?’
‘Nou, je geeft nergens antwoord op.’
‘Sorry, weet ik veel dat jullie het zo belangrijk vinden. Wat wil je weten?’
‘Alles.’
Dennis is later geen kapper geworden.
‘Dat is heel veel.’
Blik opzij. VS compleet geconcentreerd aan het luisteren, net zoals Theo voor mij, die zich inmiddels helemaal had omgedraaid. Dennis was mij te snel af.
‘Je eerste keer?’
‘Laatste vakantie, wanneer was dat?’
Er waren dagen, dat ik totaal geen besef van de kalender had.
‘Met een meisje of een jongen?’
Vasthoudend type en geen zin om te liegen.
‘Met een jongen en een jongen.’
‘Hè?’
‘Je hebt mij wel verstaan.’
‘Maar ik snap je niet.’
‘We waren met z’n drieën.’
‘Dat lieg je!’
‘Nee. Het is de waarheid. Ik ben tijdens de laatste vakantie in bed beland met twee andere jongens. Zij zijn ongeveer net zo oud als ik en in de zomervakantie zien we elkaar weer.’
‘Hij meent het, Dennis.’
Dat was Theo.
‘Shit, man!’
‘Hoe ken je ze?’
Theo wilde nu meer weten.
‘Via een nicht van mij.’
‘Dus je bent homo?’
‘Nee Dennis, ik weet echt niet of ik nu homo ben. Het boeit mij niet en als er een leuke meid langskomt, dan wil ik dat ook nog eens proberen. En Theo, je mag dan nog zo’n mooi achterwerk hebben, maar ik wil absoluut niets van jou. Eigenlijk van niemand in deze klas.’
‘Hoef je ook niet te proberen.’
‘Gelukkig maar.’
Theo ontspande zichtbaar en rekte zijn armen uit. Waarom droeg die jongen zo graag mouwloze t-shirts?
‘Goed. En je ouders?’
‘Mijn vader weet het, dat is genoeg.’
‘Wat vindt hij ervan?’
‘Hij heeft zich verslikt in de rode wijn, toen ik hem vertelde wat we allemaal gedaan hebben.’
Het bleef even stil.
‘Maarre … ben jij niet bang voor aids?’
Logische vraag. Aids zat al in het voorlichtingsprogramma van de school, samen met alle andere dingen, die je liever niet oploopt.
‘Nee. Ik let vreselijk op wat ik doe.’
‘Heren, zijn jullie klaar met jullie theekrans?’
De les ging weer verder.Merkwaardig genoeg heeft iedereen zijn mond gehouden en ging dit niet als een lopend vuurtje rond. Die leuke meid is overigens ook nooit langsgekomen. Waarschijnlijk had ik mij totaal geen raad geweten met haar. Hoewel deze eerste keer absoluut onverwacht kwam, heb ik vooral goede herinneringen aan overgehouden aan die zomer. Totdat in de herfst het bericht kwam, dat één van de twee tot over zijn oren verliefd was geworden op iemand anders. Die afstanden ook … De trio-ervaring heeft ervoor gezorgd, dat ik niet meer bang was voor seks, maar ook kieskeurig werd met wie ik seks had.

16 – VS belde op een avond bij mij thuis aan, kort na afloop van de eerstvolgende zomervakantie. Ik had toen al jaren strak aan mijn principe vastgehouden om nooit iemand van school of uit de buurt mee naar huis te nemen in verband met het circus, wat andere mensen een gezinsleven noemen. Daarom moest ik hem wel teleurstellen. Meer contact dan op school was simpelweg onmogelijk. VS trok daarop een verkeerde conclusie en plaatste mij in het vakje ‘hetero’ en ik had geen zin om dat te corrigeren. Opvallend genoeg had VS daarna nooit meer tijd om even onder vier ogen te praten. Na afloop van de lessen was hij steeds sneller weg, omdat hij een afspraak met een buurjongen had. Ik heb hem een keer veel plezier gewenst, waarop hij nog meer haast had om weg te gaan.

17 – Mijn oudere broer en zus gingen het huis uit om te studeren of om te gaan samenwonen. Het vertrek van deze twee heeft de relatie tussen mij en mijn ouders behoorlijk verbeterd. Feitelijk was mijn vader degene, met wie ik altijd over alles heb kunnen praten. Daarom was er geen noodzaak om overal en altijd uitgebreid te vertellen hoe ik in elkaar zit. Mijn vader wist het en dat simpele feit zorgde voor rust in mijn hoofd. Een paar dagen logeren in hetzelfde jaar bij een oom en tante bracht een nieuw besef. Niet de neef van mijn leeftijd, maar de broer direct boven hem was ook homo. Opnieuw waren het de ogen, die het geheim prijsgaven. Hij zat er vreselijk mee in de knoop, omdat het hele gezin totaal op God vertrouwde en naar de regels van hun kerk leefde. Gelukkig woonden ze ver genoeg weg om niet te vaak bij ons bezoek te komen en stonden ze ook niet bovenaan mijn lijst van favoriete familie en vrienden. Maar het was wel een eye-opener om andere homo’s aan de blik in hun ogen te herkennen.

Daarna – Na het behalen van diploma voor de middelbare school ben ik verhuisd naar een nieuwe stad en een nieuw leven begonnen. VS is door de buurjongen besmet geraakt met hiv en uiteindelijk 32-33 jaar geworden. De iets oudere neef heeft zichzelf opgehangen. Hij is 26 geworden. Zijn hele omgeving geeft als reden ‘hij was zoekende’ voor zijn vrijwillige einde. Ik niet, omdat ik rond dezelfde tijd een ex van hem tegen ben gekomen. Hun relatie liep stuk omdat mijn neef zichzelf niet kon accepteren, zoals hij was, zich zelfs tijdens de seks schuldig voelde.
Deze twee gebeurtenissen hebben ervoor gezorgd, dat ik een tijdlang actief ben geweest met homojongerengroepen en dat soort dingen. Echt aan Coming Out heb ik nooit gedaan. In mijn studie, later werk ben ik altijd net zo open als nodig is (geweest) en voor de rest gaat mijn privéleven niemand iets aan. Wat er soms toe leidt, dat ik collega’s per ongeluk uit de kast trek, ongewild een middag op een bureau zit in een soort voorlichtingsgesprek om alle vragen van collega’s rustig te beantwoorden of zij mij in vertrouwen nemen met hun privézorgen.